< Extra
10/02/2025

Afgeschreven: De paddenstoelenscène uit Opening Night

Altijd moeten we tijdens het maken van een voorstelling scènes schrappen, hoe geestig, ontroerend, pienter of lekker om te spelen die ook mogen zijn. Dan passen ze gewoon niet in het geheel. In onze nieuwe podcast Afgeschreven willen we die alsnog met jullie delen. In deze aflevering hoor je een geschrapte liefdesscène tussen Ans en Greg uit Opening Night, waarin die laatste er wél in slaagt zijn liefdesverklaring uit te spreken − min of meer.

© Johan Pijpops

Je kan de aflevering ook beluisteren via Apple Podcasts.

De paddenstoelenscène − straks zal wel duidelijk worden waarom die zo heet − kwam er helemaal in het begin van het creatieproces. Het was aanvankelijk de bedoeling om een stevige liefdeslijn uit te werken tussen Ans en Greg, die als acteurs binnen Hof van Eede talloze keren in duo optraden. Het meest nadrukkelijk deden ze dat in Vechtstuk, waarin ze een koppel speelden.

Een tekst schrijven voor zeven spelers betekent dat je niet alle lijnen tussen alle personages evenzeer aan bod kunt laten komen. We besloten gaandeweg om de lijn tussen Peter en Willem als hoofdlijn te kiezen en de liefdeslijn tussen Ans en Greg als een meer verborgen, impliciete boog te trekken doorheen de voorstelling. Greg probeert in de voorstelling wel om een liefdesverklaring aan Ans te bregen, maar die mislukt. Door omstandigheden komt hij niet op zijn tekst, wat natuurlijk een variatie is op Peters onwil om nog tekst te studeren. De paddestoelenscène leverde wel de emotionele basis van die lijn en zette de toon voor de vele liefdesscènes die Opening Night wél haalden. 

De paddenstoelenscène

greg
weet ge nog toen we altijd samen boeken lazen

ans
ja jij kwam altijd lezen

greg
wij lazen samen vroeger
vaak lazen wij dezelfde boeken, samen

ans
nu niet meer

greg
nee we zijn daar op een gegeven moment mee gestopt
niet dat het ooit een beslissing was of zo

ans
nee soms heb je niet door dat iets stopt
soms gaat de deur gewoon heel traag dicht 

greg
ik denk ook dat uw lief dat niet zo leuk vond
dat wij samen boeken lazen

ans
samen lezen is eigenlijk best intiem

greg
samen lezen is heel intiem
ik vond dat altijd heel 

ans
gezellig vond ik dat

greg
heel gezellig

ans
wij hebben altijd toch zo’n vriendschap gehad vond ik
heel 

greg
gezellig

ans
en intiem
op een manier

greg
op een manier

ans
niet op die manier

greg
nooit op die manier

ans
dat zou raar zijn

greg
ja

ans
toch?

greg
ja denk ik ja
gezellig is ook goed

ans
toch?

greg
herinner je je nog die paddenstoelenscène?

ans
gingen wij paddenstoelen plukken?

greg
in anna karenina
de paddenstoelenscène in anna karenina

ans
van tolstoj

greg
wij hebben die samen gelezen toch?

ans
tolstoj?
ja
ik las altijd sneller dan jij wel

greg
ik ben altijd trager geweest met woorden

ans
in het algemeen ook

greg
in het algemeen ook

ans
ik was dan altijd al klaar
en dan hield ik mij bezig

greg
met het hoofdstuk he
we lazen altijd samen tot het einde van een hoofdstuk
en zij was altijd als eerste klaar
ik las wel grondiger denk ik
ik onderlijnde ook veel

ans
ja dat is denk ik waar
ik zat meer in het verhaal
en jij zat meer in de zinnen

greg
zinnelijker

ans
letterlijker

greg
gij figuurlijker
zeker vroeger

ans
wat bedoelt ge daarmee?

greg
vroeger kon jij meer opgaan in een verhaal

ans
vondt gij dat?

greg
maar ik kon wel beter tussen de regels lezen

ans
gij onderlijnde ook elke regel
ik herinner mij dat gij in anna karenina eens een heel hoofdstuk hebt onderlijnd

greg
dat was ook een heel goed hoofdstuk
ik weet over welk hoofdstuk gij het hebt
daarover wilde ik eigenlijk net beginnen
maar toen kwaamt gij ertussen

ans
gij las eigenlijk onderlijnend
gij kon volgens mij enkel een zin lezen
als ge die eerst hadt onderlijnd

greg
dat hoofdstuk ging niet over anna karenina zelf
maar over haar schoonzus
dolly

ans
darya alexandrovna oblonsky

greg
darya alexandrovna oblonsky
gij kondt die namen wel altijd beter onthouden

ans
de zus dus van haar man
van anna karenina dus

greg
mensen denken soms dat dat een moeilijk boek is
maar eigenlijk is dat gewoon een héél goed feuilleton

ans
ja dat zei jij altijd

greg
alleen die namen

ans
veel personages wel

greg
maar die dolly dus heeft een goeie vriend

ans
levin
konstantin dmitrijevitsj levin

greg
neen niet konstantin dmitrijevitsj levin
konstantin dmitrijevitsj levin is getrouwd met kitty

ans
katerina alexandrovna shcherbatsky

greg
kitty dus
de zus van dolly

ans
darya alexandrovna oblonsky

greg
ik denk dat het verwarrend is als ge dat doet

ans
nee nee anders verlies ik het overzicht
dus katerina alexandrovna shcherbatsky
de zus van darya alexandrovna oblonsky
is samen met levin, sorry 

greg
met konstantin dmitrijevitsj levin ja

ans
dus dolly is de schoonzus van anna karenina
én van levin
ik vond levin altijd het mooiste personage
ik vond zijn wanhoop altijd zo ontroerend
en zijn eerlijkheid
iemand die in geen enkele categorie past
een zoekend individu
sociaal altijd wat ongemakkelijk
maar eerlijk en echt
altijd ook zoeken naar woorden

greg
ja inderdaad

ans
ik moest altijd aan u denken

greg
echt?

ans
ik denk dat ik altijd u zag als ik over levin las

greg
grappig
gij vindt mij sociaal ongemakkelijk?

ans
gij zijt ook sociaal ongemakkelijk toch?

greg
ja dat is waar

ans
ik vind dat juist mooi aan u

greg
maar wat ik wou zeggen

ans
ja wat wou je zeggen
greg heeft altijd wat tijd nodig om iets onder woorden te brengen 

greg
ik heb altijd wat tijd nodig om iets tegen u onder woorden te brengen ja

ans
want ik zit er altijd tussen

greg
ik vind dat niet erg
ik denk dan dat we een gesprek hebben

ans
zo hebben wij een gesprek
greg die iets probeert onder woorden te brengen
en ik die er altijd tussen zit

greg
ik vind dat niet erg

ans
ik vind dat gezellig

greg
maar dus de scène met de paddenstoelen

ans
met dolly

greg
het is wel lang geleden
ik moet denken

ans
meer dan 10 jaar geleden
zeker

greg
goh wij kennen elkaar echt al lang 
ik twijfel nu

ans
zeker 10 jaar

greg
neen verdorie
ik ben fout
het was niet dolly

ans
ik dàcht het al
darya alexandrovna oblonsky was er niet bij in die paddenstoelenscène

greg
en gij zegt mij dat niet?

ans
het is niet erg 

greg
het maakt niet uit
maar het was dus niet dolly
maar varenka
wat ook wel een prachtig personage is

ans
maar wat wil je zeggen over die paddenstoelen?

reg
die paddenstoelen zijn eigenlijk niet belangrijk hoor
integendeel 
we moeten het nu niet over paddenstoelen hebben
het laatste wat ik nu wil is om het over paddenstoelen te hebben

ans
ik wil het ook niet over paddenstoelen hebben hoor

greg
goed
dat komt dan goed uit

ans
dat we het alletwee niet over paddenstoelen willen hebben
zijt gij nu kwaad?

greg
nee nee
sorry
ik probeer gewoon iets onder woorden te brengen
en dan raak ik afgeleid

ans
door mij

greg
door u niet per se
altijd een beetje door u

ans
ik leid u af?

greg
ik ben snel afgeleid als ik met u praat ja
maar dat is niet erg
ge moet nu niet denken dat er een probleem is
omdat ik soms afgeleid ben door u

ans
omdat ik er altijd tussenkom?

greg
nee ook als ge er niet tussenkomt

ans
gij laat openingen
en dan kom ik er tussen

greg
horror vacui

ans
wat?

greg
horror vacui
angst voor leegte
maar dat is niet erg

ans
ik heb geen angst voor leegte
het mag gewoon soms een beetje vooruit gaan
ik ben altijd sneller geweest dan gij

greg
maar dus een hele groep gaat paddenstoelen plukken
heel russisch allemaal
berkenbossen
rieten manden
een uitje
en varenka gaat ook mee

ans
een meisje dus

greg
ja

ans
nee gewoon 
je hoort dat niet altijd
varenka is dus een meisje

greg
ja en koznyshev gaat ook mee

ans
een man

greg
ja en ik denk dat varenka verwacht
dat hij een huwelijksaanzoek gaat doen

ans
tijdens het paddenstoelen plukken

greg
en dan heb je de scène waarin ze met z’n allen wandelen
en varenka en koznyshev lopen zo een beetje bij elkaar
maar toch nog op een afstand
maar niet ver van elkaar
en koznyshev is aan het nadenken over zijn huwelijksaanzoek
wat hij gaat zeggen
hoe hij het onder woorden gaat brengen
hij zoekt naar zijn woorden
maar het gaat goed
in zijn hoofd
hij vindt de woorden
en varenka is opgewonden over het vooruitzicht
en dat maakt haar heel mooi en aantrekkelijk
en dat ziet koznyshev 
hij vindt haar aantrekkelijker dan ooit
en dan gaat hij even wat verderop
hij geeft een excuus
dat hij daar wat paddenstoelen wil plukken of zo
en hij steekt een sigaar op
en denkt na
en hij neemt een beslissing
hij gaat het haar zeggen
en hij trekt van zijn sigaar
en hij ziet hoe varenka zich wat verderop bukt
om een paddenstoel te plukken
en dan stapt hij resoluut naar haar toe
heel romantisch allemaal

ans
dat is wel schattig hoe jij dat romantisch vindt
dat heb jij toen helemaal niet gezegd

greg
toen?

ans
toen we het boek lazen

greg
nee

ans
maar ge vondt dat toen ook romantisch

greg
ja maar ik denk dat ik het nog niet durfde zeggen

ans
en nu wel

greg
nu wel
ik ben bezig he

ans
sorry ik heb u weer afgeleid

greg
het is niet erg
dus die koznyshev stapt in dat berkenbos op varenka af
ik zie dan zo het licht door dat berkenbos vallen
strijklicht
herfstlicht
ik zie hoe varenka daar in een opening zit in het bos

ans
een open plek in het bos

greg
ja daar zit ze
er is een opening

ans
en dan gebeurt het

greg
wat

ans
ik weet het niet
wat ge wilt zeggen

greg
ge weet het niet meer?

ans
sorry die passage is mij niet bijgebleven

greg
dan gebeurt het dus
terwijl hij op haar toestapt 
repeteert hij wat hij gaat zeggen
en varenka kijkt op
ze ziet hoe koznyshev op haar toestapt
en ze weet
nu gaat het gebeuren
en hij weet het ook
hij haalt diep adem
en hij vraagt aan varenka iets over paddenstoelen
en zij antwoordt
iets over paddestoelen
maar diep geëmotioneerd
diep ontgoocheld vooral
en op dat moment weten ze allebei
er zal nooit een huwelijksaanzoek zijn
er zal enkel een gesprek zijn over paddenstoelen

ans
ik was dat totaal vergeten

greg
zo raar
ik denk dat ik dat de meest ontroerende passage uit het boek vind

ans
ontroerend want herkenbaar?

greg
herkenbaar?

ans
gij onderlijnt toch altijd de zinnen waarin ge u herkent?

greg
doe ik dat?

ans
ik herinner mij dat gij eens in kafka iets onderlijnde over buikpijn
omdat ge dan zelf vaak buikpijn had

greg
deed ik dat?

ans
waarom moest gij nu aan die scène denken?
waarom denkt gij nu aan paddenstoelen?

greg
ik dacht helemaal niet aan paddenstoelen
ik zocht gewoon een opening

ans
voor?

greg
ans

ans
oei

greg
nee nee nee
gewoon ans
ik zeg gewoon ans
uw naam
gewoon ans
nee sorry
niet gewoon ans

ans
niet gewoon ans?

greg
ik zoek naar woorden ans
het is niet makkelijk

ans
ik zie het
maar het is niet erg

greg
het is niet makkelijk naar woorden zoeken
als ge die al tien jaar aan het repeteren zijt

ans
oei Greg

greg
als ge al tien jaar aan het stappen zijt
naar de opening in het bos
en het zijn nochtans geen ingewikkelde woorden

ans
maar greg toch

greg
maar ik vond de juiste woorden niet
dus begon ik altijd over tolstoj
of zo
over paddenstoelen bij tolstoj
omdat ik het niet verdroeg
dat de woorden cliché zouden zijn
omdat wat ik voelde juist woorden verdiende die ongehoord waren
omdat wat ik voelde zo bijzonder was
dat ik dat nooit verwoord kreeg
tenzij met clichés die ik zo ontoereikend vond
dat ik ze nooit over mijn lippen kreeg
dat ik dus nooit gewoon kon zeggen 
dat ik van u houd ans
dat ik eigenlijk al van u houd sinds ik u voor het eerst zag
ik heb altijd van u gehouden
ook toen wij samen lazen
nu ook
nu misschien des te meer
maar dat ik dus nooit een opening vond
dat ik altijd mijn woorden kwijt was telkens als ik had beslist:
nu ga ik het zeggen

ans
maar greg
waarom hebt ge dat nooit gezegd?

greg
waarom hebt gij het nooit gezien?

ans
hoe kon ik dat zien?

greg
hoe kunt ge niet zien dat iemand u graag ziet?

ans
misschien dacht ik het soms te zien
maar als iemand het nooit zegt
dan begin je te twijfelen
ik heb op een bepaald moment gedacht
het zal toch niet zijn wat ik zie
anders zou hij het wel zeggen
maar je begon altijd over iets anders

greg
en dan begon jij met iemand anders

ans
ik begon dan met iemand die wel op zijn tekst kwam ja
tussen wiens lijnen ik niet moest gaan lezen

greg
ik weet het

ans
verdomme greg

greg
niet boos zijn

ans
ja sorry
het maakt mij toch kwaad merk ik

greg
sorry

ans
ik bedoel
al die jaren

greg
ja

ans
we hadden al die jaren kunnen…
in plaats van aanmodderen
greg verdorie

greg
niet boos zijn

ans
al die gesprekken!

greg
sorry

ans
al die woorden
heel de tijd
babbelen en praten 
en bellen 
en maar praten
over boeken
maar niet zeggen wat er echt toe doet

greg
ge begrijpt dat ik jou dat even goed kan verwijten

ans
jij gaat mij verwijten 
dat jij niet op je woorden kwam?

greg
als jij voelde
wat ik voelde
dan had jij het zeker wel gezegd

ans
omdat ik dingen durf uitspreken
en gij te bang zijt?

greg
ik durfde het niet
omdat ik wist dat mocht gij even veel voelen voor mij als ik voor u
gij het al lang hadt gezegd
en ik dus op voorhand wist dat als ik zou zeggen
hoe veel ik voor u voelde
gij zoudt zeggen dat gij minder voor mij voelde dan ik voor u

ans
maar greg!
hoe erg is dat?
wat is het ergste dat kan gebeuren?
dat ik misschien even zou aarzelen?

greg
en in die aarzeling zou alles wat zou kunnen zijn 
meteen afbrokkelen
de opening die er was zou zich meteen sluiten

Stemmen: Willem de Wolf, Ans Van den Eede en Greg Timmermans
Muziek: Shane Van Laer
Script: Jens Dewulf en Wannes Gyselinck
Productie: DE HOE