Mocht dit een toneelstuk zijn van DE HOE, dan zouden we wellicht zo beginnen. Door u gerust te stellen, door u gerust te stellen dat dit geen monoloog wordt. Niet weer zo'n lange monoloog. Het ‹is› ook geen monoloog. Ten eerste zijn wij niet alleen, maar met velen, dus als het al een monoloog is, dan is die meerstemmig, want beeld u in dat we dit met een twaalftal mensen tegelijk zeggen, een groep, een ensemble eigenlijk, een groep mensen van wie je zegt: eigenlijk passen die goed bij elkaar, 3 generaties, de jongste 25, de oudste 60, en toch passen die goed bij elkaar, en die groep zegt dit tesamen, niet als uit één mond, dat gelooft niemand, neen, zo'n beetje door elkaar, dat je denkt: improviseren ze dit nu? dat je denkt: dat kan je zo niet schrijven, al is er iets, iets in de pregnante verwoording, in de moedwillige zijsprongen, de retorische opsommingen, het bezwerende ritme van een zin die weigert te eindigen, dat je toch twijfelt, en dan heb je het door: het is een truukje, denk je, ze tonen mij, denk je, hoe zij te allen tijde, de vraag stellen naar het HOE van de vorm.

DE HOE is een intergenerationele, interstedelijke theaterspeel- en werkplaats met een thuisbasis in Antwerpen en Gent. 

DE HOE is een fusie – of liever een gezamenlijke vervelling – van het voormalige Compagnie de KOE en Hof van Eede, twee verwante toonaangevende collectieven. De vaste kern van DE HOE wordt elk anderhalf jaar aangevuld met een jong collectief.

DE HOE maakt en speelt voorstellingen / bouwt in samenwerking met CAMPO op de BOMA-site in Gent aan een werking rond schrijven, tekst, en dramaturgie  / ondersteunt elk anderhalf jaar een ander jong collectief / cureert en digitaliseert een repertoire van meer dan 80 toneelstukken. 

DE HOE vat theaterproductie op als het publiek maken van materiaal, en het gesprek over dat materiaal, en dat in diverse vormen en stadia: dat kan dus een voorstelling zijn, maar ook de publieke lezing en bespreking van scènes waarvan de inkt nog nat is, geschrapte scènes die we digitaal aanbieden, gestreamde ‘scripted podcasts’. Een productie van DE HOE is dus een constellatie van uiteenlopende soorten materiaal, eerder dan ‘de voorstelling’.

DE HOE is Ans Van den Eede, Greg Timmermans, Natali Broods, Peter Van den Eede, Wannes Gyselinck, Willem de Wolf, Carine van Bruggen en Mitch Van Landeghem.

DE HOE is Het Onaf Ensemble.

Willem de Wolf (1961) vormde van 1985 tot 2004 samen met Ton Kas het theaterduo Kas & de Wolf, met wie hij in 2002 de VSCD Mimeprijs won voor de voorstelling Ons soort mensen. Van 2010 tot en met 2021 maakte hij deel uit van de artistieke kern van de KOE. Willem is een veelgeprezen toneelauteur met een oeuvre van inmiddels ruim 40 stukken. Zijn teksten Krenz, de gedoodverfde opvolger en ForsterHuberHeyne werden genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs.

Wannes Gyselinck (1980) is schrijver, dramaturg en theatermaker. Hij was jarenlang vast kernlid van Hof van Eede, en tot 2019 kernredacteur bij rekto:verso. Naast zijn engagement bij DE HOE doceert Wannes aan KASK/School of arts (opleidingen drama en muziek).

Peter Van den Eede (1963) richtte in 1989 samen met Bas Teeken compagnie de KOE op, dat kenmerkend voor zijn speelse ironie ruim 30 jaar lang voet aan de grond had in België, Nederland en Frankrijk. Voor zijn rol in L’Homme au crâne rasé werd hij genomineerd voor de Prix Louis d’Or/beste acteur. Met Damiaan De Schrijver won hij De Grote Theaterfestivalprijs en de cjp-jongerenprijs voor My dinner with André. Naast zijn werk als theatermaker is Peter geregeld op het grote en kleine scherm te zien, waaronder recent in Ontspoord en Op Glad IJs.

Natali Broods (1976) speelde o.a. bij Het Toneelhuis (Jan Decorte) en tg STAN, voor ze in 2004 vast kernlid werd bij de KOE. Naast haar werk als theateractrice is ze veelvuldig te zien in films en op televisie. Haar werk werd meermaals genomineerd en gelauwerd: in 2003 won ze de Joseph Plateauprijs voor haar rol in Anyway the wind blows, in 2016 kreeg ze de ensor voor beste vrouwelijke bijrol (Galloping Mind) en in 2017 de ensor voor beste actrice (Façades). Meer recent was ze te zien in de succesreeksen Déja-Vu en Over Water.

Mitch Van Landeghem (1996) speelt en schrijft. Hij speelde o.a. bij Hof van Eede, Ontroerend Goed, De Nwe Tijd & Hetpaleis, Deschonecompanie en Michiel Vandevelde. Hij is lid van spelerscollectief Camping Sunset en van WOLF WOLF, wiens Who’s afraid of Virginia Woolf? in 2020 werd geselecteerd voor Het TheaterFestival. Samen met Carine van Bruggen maakte hij de voorstellingen The Rules of Attraction en Eindelijk: als duo Disappear Here vormen zij de jongste generatie van DE HOE.

Greg Timmermans (1979) speelde in meerdere producties van Hof Van Eede, FC Bergman, ‘t Arsenaal, Zuidpool, Studio Orka, HETPALEIS, MartHa!tentatief, Bronks, Het Gevolg, Toneelgezelschap Luxemburg, en Moussem tot hij in 2019 deel uitmaakte van de vaste spelerskern van Hof Van Eede. In 2007 maakte hij zijn debuut op het witte doek met de film Ben X van Nic Balthazar, waarin hij het hoofdpersonage vertolkte. Greg combineert sindsdien zijn werk op de planken met talloze rollen in films en televisieseries.

Carine van Bruggen (1989) werkte o.a. met Hof van Eede, Deschonecompanie, kunstcollectief playField, het Werktoneel en Malpertuis. In 2018 richtte zij met andere net afgestudeerde toneelspelers het Gentse spelerscollectief Camping Sunset op waarbij ze in Zomergasten (2019), Happiness (2020) en de Ten Oorlog-trilogie (2021) te zien was. Met Mitch Van Landeghem vormt ze Disappear Here. Hiernaast is ze sinds 2020 actief als gastdocent bij Wisper Gent.

Ans Van den Eede (1986) richtte in 2011 Hof van Eede op. Ze werkte o.a. met Brussels theatercollectief Tristero, CAMPO (regie Lies Pauwels en Ben Benaouisse), Abattoir Fermé (regie Stef Lernous), Catherine Baÿ (Parijs performance-kunstenares) en Compagnie de KOE. Sinds 2018 is ze ook praktijkdocent aan de dramaopleiding van het RITCS.